Een glimlach van oor tot oor bij iedere auteur die z’n eigen boek in handen heeft. Maar ja, hoeveel laat je er drukken?
Een debuterend auteur heeft een succesvol boek als er in het eerste jaar minstens 1000 of 1500 exemplaren worden verkocht. Het gaat hier om de eerste gepubliceerde roman van een onbekende auteur. Veel uitgevers hanteren 1500 als benchmark. Let wel, hier zit dan een uitgever achter met contacten bij boekenrecensenten, boekhandels en populaire media. Zijn er minder verkopen, dan komt er geen tweede druk en zal er qua marketing ook nog maar weinig tijd en geld worden geïnvesteerd. Zijn het er meer, krijgt het boek een nieuwe druk met een nieuwe marketing-impuls. Een uitgever ziet dan het liefst dat er dan al een wachtlijst is, waardoor de eerste exemplaren van de tweede druk sowieso verkopen.
Cijfers uitgeven in eigen beheer:
Hieronder staan cijfers van self-publishing platform Pumbo over 2016. 14% van de titels verkopen 500 boeken of meer (en dit is inclusief e-boeken). De grootste groep verkoopt 50 -100 boeken. Dit is misschien even slikken, maar houd in gedachten dat Pumbo een self publishing platform is waar iedereen op terecht kan. Op dit platform zit dus van alles wat en niet iedereen is even ambitieus.
Succesverhalen
Natuurlijk zijn er ook titels die het tegendeel bewijzen. Tonny van den Boomen maakte een boek over de gemeente Nuenen ‘Nuenen op het randje’ en interviewde enorm veel inwoners. Voor de lancering mocht hij gebruiken maken van een zaal in de gemeente en dit werd gepromoot in de huis-aan-blaadjes en in het Eindhovens Dagblad. Het was bomvol en hij verkocht op de eerste dag meteen 1200 boeken.
Van bovenstaand voorbeeld zijn er meer; uitzonderlijker is het boek ‘Menthol’ van Frank Krake, dat in eigen beheer werd uitgegeven en werd gekozen tot Boek van de maand in het TV-programma ‘De wereld draait door’. Het boek stond 12 weken in de bestseller 60, haalde de 13e positie en verkocht 16.000 exemplaren. Inmiddels is ‘Menthol’ toe aan de derde druk (peildatum september 2016).
Doelgroep en bereik
Ga bij jezelf te raden welke mensen geïnteresseerd zijn in jouw boek, schat in hoeveel mensen dit zijn, maar ga er niet vanuit dat al deze mensen het boek kopen. Blijf realistisch. Dan is er nog de vraag hoe je deze mensen gaat bereiken. Bedenk voor je zelf welke (media)platformen haalbaar zijn en hoe je het boek aan de man gaat brengen. Denk aan beurzen, lezingen, workshops enzovoorts. Neem dit mee en bedenk, je kunt altijd nog boeken bijdrukken.
Verkrijgbaarheid
De manier waaròp jouw boek te boek te koop is speelt een grote rol. Als jij een debuterend auteur bent zal het boek niet landelijk in alle boekhandels liggen. Boekhandels worden door uitgevers benaderd middels catalogi en beurzen. Handelaren kiezen uit dit aanbod en willen zoveel mogelijk verkoopgarantie. Dit kun je als kleine speler moeilijk bieden.
Probeer wel om er bij lokale boekhandels een aantal exemplaren te slijten, maar ga ervan uit dat zo’n boek voor de boekhandel een risico is, en ze er niet snel meer dan twee zullen afnemen. Een dikke Bruna-stapel is helaas voor weinigen weggelegd. Het is een grote plus als boekhandels het boek wel kunnen bestellen. Maak dit dus zo makkelijk mogelijk door je contactgegevens zichtbaar te maken. Je kunt het boek ook aanmelden bij het Centraal Boekhuis, dan kan iedere boekhandel het bestellen, hier zijn wel kosten aan verbonden.
Gratis weggeven
Hoeveel boeken heb je sowieso nodig? Organiseer je een presentatie en krijgt iedereen een gratis exemplaar? Hebben er mensen meegewerkt die een gratis boek krijgen, of misschien als bedankje voor de steun? Ga je recensie-exemplaren sturen naar boekrecensenten? Of naar boekbloggers? Zijn er plekken waar je inkijkexemplaren wil neerleggen? Dit kan aardig oplopen. Beslis van te voren wie er gratis boeken krijgen en laat de rest betalen.
Voorverkoop
Mijn laatste tip is het organiseren van een voorverkoop. Middels zo’n verkoop kun je als een bedrag binnenhalen èn je krijgt een eerste idee over de vraag voor het boek. Je kan samenwerken met een boekhandel, zodat je gebruikmaakt van hun kassasysteem en hun publiek. Zij zullen hier een percentage van iedere verkoop voor terugwillen (voor standaard verkoop is 40% gebruikelijk). Je kan ook een boekpresentatie organiseren met een entreeprijs. De prijs is dan gelijk aan het boek. Middels systemen als eventbrite kun je zo’n evenement organiseren en de entreeprijs innen.
Oke, nog een allerlaatste tip: Let op met het geven van kortingen, want in Nederland geldt de Wet op de vaste boekenprijs.
Succes!