“Iets wat niet relevant is op een bepaald moment, kan op een ander moment juist super relevant zijn.” vertelt hoofdredacteur van Libelle Hilmar Mulder over het moment van online publiceren. “Als je te snel in het najaar komt met ‘Waarom vrouwen altijd kouden handen hebben’, klikken ze niet. Maar, als je precies het moment hebt waarop vrouwen denken, ‘hè shit, waarom heb ik toch de hele tijd koude handen en mijn man heeft altijd warme handen’, dan gaat die als een dolle.”
Ik ben toevallig een vrouw die altijd warme handen heeft, maar dat terzijde. Timing is alles. Je moet voorop in een trend lopen, maar niet er vooruit. Zie onze casestudy.
Casestudy Jong Opgebrand
Het eerste boek dat ik publiceerde was ‘Jong opgebrand’, over burn-out bij young professionals. Het was februari 2014, we stuurden persberichten uit en liepen meteen tegen een muur. Het onderwerp werd niet serieus genomen, waar moesten jonge, gezonde mensen nou overspannen van raken? Maar toen, toen kwamen er cijfers van het CBS. Het probleem bleek groot en het onderzoek hing er een hoog kostenplaatje aan.
Een tweede ronde persberichten ging de deur uit, dit keer wel met succes. De problematiek werd opgepakt door minster Asscher, de toenmalige minister van Volksgezondheid. Hij startte in mei 2014 de campagne ‘Herken de druppel’. Mariëlle Lunenburg werd gevraagd om deel te nemen aan een conferentie waar ze in gesprek ging met onder anderen minster Asscher.
Doordat we veel twitterde over het onderwerp werden we vaak benaderd door landelijke media. Telegraaf, Nieuwsuur, Trouw, Metro, Omroep Max, Radio 1 enzovoort.
Vele columns, lezingen en workshops volgden. Inmiddels is het gek om te bedenken dat burn-out ooit een taboe was. Ik merk dat het publiek het onderwerp inmiddels zelfs een beetje beu is.
Plek in de trend
Waar zit jij in de trend? Waarschijnlijk zit je helemaal in je eigen onderwerp en zie je het overal om je heen terug. Dit geeft een vertekend beeld over hoe anderen met jouw onderwerp bezig zijn. Ga er maar vanuit dat dit veel minder is. Dit is overigens niet erg.
Dit zijn indicatoren over jouw plek in de trend:
Zijn er al boeken uit over hetzelfde onderwerp? Worden deze breed gedragen?
Is er een bekende Nederlander die over jouw onderwerp praat op TV?
Wordt er in de politiek aandacht besteed aan jouw onderwerp?
Zijn de bovenstaande indicatoren voor jouw onderwerp niet aan de hand? Hang dan je lancering vast aan breder onderwerp. Bijvoorbeeld de ‘maand van de geschiedenis’, de nationale opruimdag of wat er ook relevant is voor jouw boek. Het is het waard om te wachten op een goede haak, ondertussen werk je aan je status als expert. Zorg dat je vindbaar bent wanneer het onderwerp groter wordt.
Zijn er een of twee indicatoren die spelen? Zorg dan voor een eigenwijze insteek die anders is dan het bestaande. Spelen alledrie de indicatoren? Dan is jouw onderwerp nu hot, zoek relevante evenementen of media-uitingen waar je kan aansluiten. Ga niet zelf op zoek naar draagvlak, maar maak er een samenwerking van.
Concrete tips:
- Zoek haakjes voor persberichten. Je gooit jezelf op als expert die duiding geeft bij dit nieuws. Dus, jouw boek is nìet het nieuws. Zeg er wel altijd duidelijk bij dat je alleen meewerkt als je boek wordt genoemd.
- Journalisten kiezen of krijgen vaak een onderwerp en zoeken daar experts of ervaringsdeskundigen bij. Met een goed Twitteraccount weten ze je te vinden.
- Breng in kaart hoeveel er al over is geschreven over jouw onderwerp en door wie. Deze concullega’s kun je allemaal e-mailen over jouw boek.
- Let op evenementen die aansluiten op jouw onderwerp, zodat je niet je eigen lancering hoeft te organiseren en promoten.