Ieder jaar komen er 200 tot 250 managementboeken uit in Nederland. De omzet blijft groeien en ook qua trends is het een stabiele markt. Managementboeken zijn op te delen in twee categorieën: Toegepast en algemeen.
Eversellers en playbooks
De categorie algemeen heeft eversellers, oftewel boeken die blijven verkopen. Bijvoorbeeld boeken over leiderschap of communicatie. Toegepaste boeken zijn trendgevoelig en wat minder lang houdbaar. Zij bevatten vaak praktische informatie die snel verouderd, bijvoorbeeld over blockchain of social media. Qua trends zijn werkboeken nu hot, denk aan een canvas of een playbook.
Verkooppunten
Het is een apart genre in de boekensector, want het boek is voor de meeste schrijvers niet hun core business. Het zijn vaak consultants of sprekers. Dit verandert de doelstellingen en de promotie voor het boek. Veel boeken worden direct door de auteur verkocht tijdens congressen en seminars.
Er liggen managementboeken in boekhandels, maar volgens vakblad Boekblad worden de meeste boeken online verkocht, met een grote rol voor managementboek.nl. Managementboek heeft een magazine en licht vaak boeken uit op hun platform. Zorg daarom voor een goede relatie met ze en informeer ze over jouw publicatie. Wellicht hebben ze ideeën voor extra promotie.
Oneliners en cadeauboeken
Heb jij een toekomstige everseller geschreven? Zorg dan voor een prikkelende, super korte samenvatting van je theorie. Bijvoorbeeld ‘Alleen sukkels hebben het druk’ of ’21 dagen niet klagen’. Het concept moet meteen duidelijk zijn en de aandacht trekken. Vanuit dat concept kun je media zoeken waar je meer ruimte krijgt om uit te leggen wat lezer moet veranderen om zijn of haar doel te bereiken. Is jouw boek geschikt om cadeau te doen? Ga dan voor een lancering in het najaar. Is boek een weg naar een gezonder/gelukkiger leven? Lanceer dan in januari.
Het lijkt een goede markt voor digitale uitgaves. Maar dit blijft in Nederland nog uit. Ina Boer van Van Duuren Management stelt in Boekblad: Veel boeken zijn ook gebruiksboeken waar binnen bedrijven en teams over gepraat wordt. Veel boeken gaan pas leven als alle medewerkers het op hun bureau hebben liggen. Dat is voor ook het startpunt voor een gesprek. Met een pdf of e-boek werkt dat veel minder goed.”
Tips:
- Zorg voor een goede relatie met managementboek.nl. Zij zijn zeer benaderbaar en hebben een belangrijke positie in de markt.
- Ga voor een papieren uitgave, want het e-boekaandeel groeit maar langzaam.
- Een boek dat geschikt is om cadeau te geven kun je het beste lanceren in het najaar.
- Heeft jouw boek toegepaste informatie? Giet het dan in de vorm van een werkboek of playbook.
- Zorg voor een oneliner die de aandacht trekt en het concept van jouw methode neerzet.
- Weet waar je in de trend van jouw onderwerp zit.
- Lanceer een boek met goede voornemens in het begin van het jaar.