10 tips en tops voor een online boekpresentatie

online boekpresentatie tips

Jouw boekpresentatie stond gepland voor… ongeveer nu. Tja, dan is het creĆ«ren van een feestelijk moment erg lastig. Vraag het maar aan iedereen die jarig was in maart of april. Iets vieren, maar vooral ook iets uitwisselen doen wij graag in persoon. Een boekpresentatie is bedoelt als aftrap van de verkoop. Hoe krijgt die alsnog een vliegende start? Hier zijn tien tips en tops:

1. Kies een originele locatie
We mogen gelukkig nog ons huis uit, dus doe dit dan ook. Jouw woonkamer is er qua ruimte en licht niet op filmopnames ingericht. Het is leuker om vanuit een boekhandel te presenteren, dat geeft de presentatie meteen wat elan. Kies in ieder geval iets dat past bij je boek. Sta je buiten? Zorg dan voor een microfoon, anders heb je teveel omgevingsgeluid (vooral wind is super irritant)

2. Zorg dat je publiek er ‘live’ bij is
Je kunt een online presentatie gemakkelijk opnemen en online beschikbaar stellen. Dan kan iedereen er op een eigen moment naar kijken. Maar, zorg dat je wel publiek hebt op het moment zelf. Anders sta je zo te praten in het niets. Laat je harde kern dus goed weten wanneer het plaatsvindt en zorg dat ze weten waar en hoe ze in moeten loggen.

3. Kies het juiste platform
Je kunt YouTube Live gebruiken, Instagram Live, Facebook Live. Kies het platform waar jou doelgroep zich bevindt. Verlies daarbij niet de mensen die dichtbij je staan uit het oog. Zij zijn vaak een belangrijk onderdeel van een boekpresentatie en nu dus ook. Je kunt Zoom gebruiken of Microsoft Teams, maar de eerste is zo lek als een mandje en de tweede is minder toegankelijk. Het meest professionele lijkt mij een YouTube stream, die via je eigen site te volgen is.

4. Zorg voor een goede intro
Een presentatie op je scherm wordt al snel eentonig. Start daarom niet met het beeld dat de kijker de hele presentatie al ziet, maar maak een intro. Dit kan een animatie zijn of een enthousiaste vertelling, of een verzameling van mensen die iets zeggen over jouw boek. Zo’n filmpje kan 30 seconden tot 2 minuten duren, langer is echt niet nodig. Maak het in ieder geval van te voren, zodat je zeker weet dat het er goed uitziet en je presentatie spetterend begint.

5. Zorg voor afwisseling
Maak een programma met variatie. Laat je je interviewen? Ga je een stukje voorlezen? Heb je een filmfragment of een anekdote over het schrijven van het boek? Zijn er illustraties die je kan uitlichten? Is er iemand waar je een eerste exemplaar aan kan overhandigen? Een wethouder of iemand uit je doelgroep, of was er iemand erg betrokken bij je schrijfproces? Vraag hem of haar erbij, bedenk een creatieve oplossing voor de de 1,5 meterregel, en je behoudt de aandacht van je publiek.

6. Regel een cameraman of vrouw die weet wat ‘ie doet
Kijk naar elk professioneel opgenomen interview en wat zie je? De spreker is scherp en de achtergrond onscherp. Zorg voor een camera die dit kan en iemand die weet hoe je zo filmt. Het liefste heeft deze cameraman/vrouw ook meteen een hoofdtelefoon op om het geluid te checken. Voor de variatie in de bovengenoemde tip is het fijn als je kan bewegen binnen de ruimte. Een cameraman/vrouw kan je volgen. Geen professional in de buurt? Regel dan in ieder geval een statief, want een camera meer dan tien minuten stil ergens op richten is niet te doen.

7. Zoek ook met een online presentatie de publiciteit op
Jouw presentatie mag gerust in de krant, ook al is hij online. Sterker nog, gebruik het als een bijzonderheid. Schrijf sowieso de lokale kranten aan, deze worden nog altijd goed gelezen.

8. Laat bezoekers vragen stellen
Zorg dat je weet hoe je gekozen platform werkt, zodat er ruimte is voor interactie. Oefen dit van tevoren, zodat je tijdens de presentatie niet staat te klungelen. Zorg voor een iPad of telefoon, zodat je niet verdwijnt achter een scherm van een laptop of computer. Vaak moeten vragen van het publiek even loskomen. Zorg daarom voor iemand in het publiek die het spits afbijt als niemand anders het doet.

9. Hang zelf de slingers op, oftewel maak het feestelijk
Zorg dat je decor de uitstraling heeft van een feestelijk moment. Die ene witte muur lijkt misschien geschikt, maar hij is heel kil en totaal niet fotogeniek. Letterlijk slingers ophangen is geen slecht idee.

10. Houd het kort
De spanningsboog van lezers en kijkers online is (nog) korter dan in de fysieke wereld. Maak je presentatie tussen een half uur en drie kwartier.
Introductie 3 minuten
Kort interview 10 minuten
Stukje voorlezen 8 minuten
Vragen publiek 15 minuten
Eindig met een online toast en herhaal waar het boek te koop is.

BONUS 1: Laat duidelijk weten waar en hoe het boek te koop is
Verwijs ze duidelijk naar de juiste link en zorg dat ze de link op meerdere manieren zien. Als je zelf verkoopt en niet via een boekhandel, zorg dan dat jouw lezers kunnen betalen met iDeal en ze gemakkelijk hun adresgegevens kunnen invullen.

BONUS 2: Spiek bij anderen:
Er gingen je al een aantal voor, hier zijn een aantal links om bij te spieken:
Uitgeverij DAS MAG gaat vanavond met de boekpresentatie van ‘De nieuwe rivier’ live op YouTube (om 20.00 uur)
Boekblogger en schrijver Chinouk Thijssen hield de presentatie van ‘Dubbelleven’ op haar YouTube-kanaal, je kunt het hier terugkijken.
Eerder deze maand koos DAS MAG voor de presentatie van ‘Rustig aan, tijger’ voor Instagram Live.

Gepubliceerd door Sandra